Extreme hitte, maar airco blijft taboe en ’dat kost levens’: ’Het wordt gezien als decadente luxe’
Terwijl het KNMI code rood afkondigt, krijgen aircogebruikers de rode kaart. Want de airco heeft een slecht imago. Die zou onnodige, decadente luxe zijn: goed luchten en niet zeuren is nog altijd het motto. Belachelijk, zegt filosoof Maarten Boudry, die spreekt van een collectieve aircofobie. „Europa kent hierdoor de meeste hittedoden ter wereld.”