Geboren en getogen in Groningen kijk ik misschien anders naar energie dan de gemiddelde Nederlander. Voor veel mensen is het een geopolitiek vraagstuk geworden. Voor mij was het altijd al iets persoonlijks. Juist daarom fascineert de discussie over strategische autonomie mij. Want hoe onafhankelijk willen we eigenlijk zijn?